Projecten

‘Felt the World Together’,  ‘Kussentjes voor Kenia’, 2013

Het streven van de viltmakers van de ‘Karunga Women’s Group’ in Molo, Kenia is om verkoopbare producten te maken met wol van hun eigen schapen.
Project georganiseerd door Inge Evers en Adine Mansholt.

Stem in de stad 2011

Vilttapijt voor Stem in de Stad met medewerking van Marjolein Folmer, Adine Mansholt en enkele gasten van Stem.

Percussie in vilt

Dit levendige expressieve vilttapijt is een voorbeeld van Community Art zoals die tot stand komt met deelnemers aan de Puikweek georganiseerd door atelier-galerie Kempro, Albertlaan 19, Sterksel, in juli 2008.
Het laat zien hoe een groep vilt- makers zich samen met Inge Evers heeft laten inspireren door percussiemuziek gemaakt en gespeeld door Rob Kloet.
In de loop van dit jaar maakten meerdere kunstenaars individueel werk naar aanleiding van Kloet’s muziek. Het resultaat is te zien op de tentoonstelling Percussie in Beeld, waaraan kunstenaars in diverse disciplines deelnemen.

Textielkunst springlevend in Georgië

Inge Evers was al van plan in de jaren tachtig van de vorige eeuw naar Georgië te reizen om op zoek te gaan naar de achtergrond van de diepgewortelde traditie van het vilt maken in Georgië. Daar kwam het destijds niet van, maar in de jaren negentig leerde zij vrouwen van de Georgische Textiel Groep (GTG) kennen en realiseerde zij haar plannen. Ook bracht zij een bezoek aan het Zijdemuseum in Tbilisi waar in september 2005 een internationaal symposium over “Eigentijdse en traditionele textiel” werd gehouden.
Inge Evers schrijft over haar eerste kennismaking met het Georgische vilt, viltmaken, “community art” en de inspanningen van Georgische vrouwen de traditie levend te houden. Een drietal bijlagen illustreert de relatie tussen kunst, textiel, de mens, zijn expressie, therapie en het dagelijkse leven. Een vierde bijlage gaat over het resultaat van een workshop in het Kachetische Alvani in het najaar van 2005 en plannen voor de toekomst.

Pdf >>

Heartfelt project, 2004

Op 21 mei 2004, kwamen 21 viltmakers uit vijf verschillende landen bij elkaar in Boggle Hole – een tot jeugdhotel ver- bouwde oude molen – in North Yorkshire, Engeland, om deel te nemen aan het Heartfelt Felt Project.
Dit project werd opgezet door Sheila Smith en mijzelf voor Mari Nagy en Istvan Vidàk om het eerste Internationale Wetenschappelijke Vilt Symposium in Keckskemet, Hongarije, dat zij in 1984 organiseerden, te herdenken.
Zoals bij het vorige project – het Mille Fleurs Carpet voor Mary Burket – nodigden Sheila en ik viltmakers uit de hele wereld uit om twee vilten harten en een kleine financiële bijdrage op te sturen. Ongeveer 120 deelnemers zonden de twee harten in.
Hart nr.1 bleef in een voorgevilte staat. Hart nr. 2 werd volledig gevilt en op een A4-formaat verhalenkaart bevestigd, met de naam en het adres van en informatie over de maker.
De International Felt Association schonk geld voor een professioneel opbergsysteem voor de kaarten, dat Sheila zal ontwikkelen.
De verhalenkaarten zullen zo een overzicht geven van de stand van zaken bij vilt sinds 1984.
De originelen zullen zo beschikbaar zijn voor de viltmakers dieKeckskemet in de toekomst bezoeken.
Er zal een kopie in kleur gemaakt worden dat in Engeland blijft en van de bibliotheek van de IFA geleend kan worden.

Shipley Art Gallery, Gateshead, Engeland “Huis van Europa”, 1992

Project met kinderen uit de regio Gateshead, in het kader van het voorzitterschap van de Europese Unie door het Verenigd Koninkrijk organiseert Shipley Art Gallery een kunstproject “het huis van Europa”.
Workshops -het werken met verschillende vormen van kunst – werden gegeven door kunstenaars uit Engeland en aangrenzende landen op het ‘continent’. Mijn aandeel was het bamboe frame voor het geheel en vilt geïnspireerd op Van Gogh.

Mille Fleurs for Mary Burkett, 1999

In april 1999, tijdens the Festival of Felt in Kendal (Finland), vormden 26 vilt makers uit 5 verschillende landen een team om een tapijt te maken van 280 voorgevilte bloemen, ingezonden door vilt makers uit alle delen van de wereld.
Dit “Mille Fleurs” tapijt van 2 x 3 meter werd aan- geboden aan Mary Burkett OBE, als blijk van waardering voor de belangrijke rol die zij gespeeld heeft bij het opnieuw opwek- ken van de publieke belangstelling voor de “kunst van het vilt maken”.

Lees meer pdf >>

Vele handen en voeten maken licht werk

In het gebouw van de stichting JHVU te Haarlem (ontstaan uit Jong Haarlem Vooruit en de Vereniging Volksuniversiteit), werden zeer veel cursussen gegeven, tijdens het seizoen, elke week lessen in spinnen, verven en vilten.

Lees meer Pdf >>

Internationaal Vilt Symposium in Denemarken, 1992

A ‘peace’ of felt makes the world into a home.

 Tentoonstelling en performance kasteel Dussen, 1991

300 jarig bestaan van De Hortus Botanicus, 1982

1982 De Hortus Botanicus van de Universiteit van Amsterdam bestaat 300 jaar. Ter gelegenheid daarvan maakte ik samen met mijn cursisten een  installatie in en om de Kaapse Kas. Het was een project van twee jaar waarin 75 kg plantaardige en dierlijke vezels plantaardig werden geverfd in een variatie van rode, blauwe en gele tinten. Na het verven werden de vezels gemengd en tot draden gesponnen en daarna met uiterste precisie tot 300 kabels van 250 gram getrokken. In de Hortus was een pad met verwijzingen naar de verfplanten aangebracht.